1. Τι είναι ο ΑΜΚΑ;
    • Ο Αριθμός Μητρώου Κοινωνικής Ασφάλισης (Α.Μ.Κ.Α.) είναι ένας ενιαίος, υποχρεωτικός αριθμός για την εργασία και την ασφάλιση όλων των ατόμων που ανήκουν στο σύστημα κοινωνικής ασφάλισης της χώρας. Είναι ουσιαστικά η ασφαλιστική ταυτότητα όλων των πολιτών και είναι υποχρεωτική από το Νόμο για όλους από τον Οκτώβριο του 2009.
  2. Ποιοι πρέπει να πάρουν ΑΜΚΑ;
    • Όλοι όσοι ασφαλίζονται (άμεσα ή έμμεσα), εργάζονται ή πρόκειται να εργαστούν και όσοι λαμβάνουν σύνταξη ή επιδόματα και παροχές (π.χ. επίδομα ανεργίας).
  3. Πρέπει να έχουν ΑΜΚΑ και τα προστατευόμενα μέλη οικογένειας-έμμεσα ασφαλισμένοι (παιδιά, σύζυγοι, γονείς, κλπ.);
    • Ναι, είναι υποχρεωτικός για όλα τα έμμεσα μέλη που ασφαλίζονται.
  4. Σε τι θα μου χρησιμεύσει ο ΑΜΚΑ;
    • Ο ΑΜΚΑ είναι απαραίτητος για όποιον θέλει να εργαστεί ή να ασκήσει κάποιο επάγγελμα, ώστε να μπορεί να ασφαλίζεται και να καταβάλει εισφορές. Ακόμα, είναι απαραίτητος για όποιον θέλει να πάρει σύνταξη και γενικά παροχές, επιδόματα και βοηθήματα.
      Επιπλέον, ο ΑΜΚΑ απαιτείται σε συναλλαγές με τον e-ΕΦΚΑ και τα υπόλοιπα ασφαλιστικά ταμεία καθώς και για τη διεκπεραίωση μίας σειράς συναλλαγών με το δημόσιο, όπως η έκδοση άδειας οδήγησης, η έκδοση κάρτας απεριορίστων διαδρομών, η έκδοση εισιτηρίου για αθλητικούς αγώνες, ο εμβολιασμός κατά της COVID-19 κ.α..
      Τέλος, ο ΑΜΚΑ είναι αναγκαίος για την απόκτηση ασφαλιστικής ικανότητας, την πρόσβαση στην ηλεκτρονική συνταγογράφηση και την παροχή ιατροφαρμακευτικής και νοσοκομειακής περίθαλψης.
  5. Πώς μπορώ να δω αν έχω ΑΜΚΑ;
    • Μπορείτε να τον δείτε μπαίνοντας στην στην ιστοσελίδα www.amka.gr και συμπληρώνοντας τα προσωπικά σας στοιχεία.
  6. Πού μπορώ να εκδώσω ΑΜΚΑ;
    • Μπορείτε να εκδώσετε ΑΜΚΑ υποβάλλοντας αίτηση σε αρμόδιο σημείο έκδοσης ΑΜΚΑ, έχοντας μαζί σας τα απαραίτητα δικαιολογητικά. Ο αρμόδιος υπάλληλος οφείλει να σας ενημερώσει για τα δικαιολογητικά που απαιτούνται στην περίπτωσή σας. Ειδικότερα: Σύμφωνα με το άρθρο 1 της ΚΥΑ ως αρμόδιες υπηρεσίες για τη διαχείριση και ενημέρωση του Μητρώου ΑΜΚΑ ορίζονται:  ο Ηλεκτρονικός Εθνικός Φορέας Κοινωνικής Ασφάλισης (e-ΕΦΚΑ). Ο e-ΕΦΚΑ εξυπηρετεί όλες τις κατηγορίες δικαιούχων και τις κάτωθι κατηγορίες κατ’ αποκλειστικότητα: o Προσωπικό ιδιωτικού δικαίου των Αρχών της Εξωτερικής Υπηρεσίας του Υπουργείου Εξωτερικών του άρθρου 422 του ν.4781/2021, εφόσον έχει την ελληνική ιθαγένεια και υπάγεται στην ελληνική νομοθεσία περί κοινωνικής ασφάλισης. o Πρόσωπα που επίκειται η συνταξιοδότησή τους ή απονομή ειδικών βοηθημάτων (συντάξεις λόγω θανάτου σε δικαιοδόχους χωρίς Α.Μ.Κ.Α., συντάξεις γήρατος σε ομογενείς εξ Αιγύπτου και Κωνσταντινουπόλεως με ειδικές διατάξεις, διεθνείς συντάξεις, άλλες ειδικές συντάξεις). o Ιδρυτές και μέλη εταιρειών μέσω Υπηρεσιών Μίας Στάσης, για τους οποίους προκύπτει υποχρεωτική υπαγωγή στην ασφάλιση. o Πρόσωπα του άρθρου 11 του ν. 1276/1982 (Α’ 100).  τα Κέντρα Εξυπηρέτησης Πολιτών (ΚΕΠ). Τα ΚΕΠ εξυπηρετούν όλες τις κατηγορίες δικαιούχων, πλην των κατηγοριών που εξυπηρετούνται αποκλειστικά από τον e-ΕΦΚΑ.  τα ληξιαρχεία, σε περίπτωση έκδοσης Α.Μ.Κ.Α. νεογέννητων του άρθρου 21Α του ν. 344/1976 (Α΄143) και της κατ’ εξουσιοδότηση αυτού δευτερογενούς νομοθεσίας.  το Υπουργείο Μετανάστευσης και Ασύλου (ΥΜΑ), για την έκδοση Α.Μ.Κ.Α. και τη μετάπτωση δεδομένων σχετικών με τον Προσωρινό Αριθμό Μητρώου Κοινωνικής Ασφάλισης (Π.Α.Μ.Κ.Α.) και Π.Α.Α.Υ.Π.Α., σε πολίτες τρίτων χωρών και ανιθαγενείς της αρμοδιότητάς του. Οι υπηρεσίες του ΥΜΑ δεν επιτρέπεται να προχωρούν σε ενεργοποίηση του ΑΜΚΑ. Η εξυπηρέτηση πολιτών από το ΥΜΑ εκκινεί στις 22.12.2024 (άρθρο 18 της ΚΥΑ). Μέχρι την ημερομηνία αυτή, οι πολίτες τρίτων χωρών απευθύνονται στον e-ΕΦΚΑ και στα ΚΕΠ.  το Σωφρονιστικό Κατάστημα, για την έκδοση και ενεργοποίηση Α.Μ.Κ.Α. και τις σχετικές με τον Προσωρινό Αριθμό Υγειονομικής Περίθαλψης Κρατουμένου (Π.Α.Υ.ΠΕ.Κ.) μεταπτώσεις/μετατροπές, σε κρατούμενους της αρμοδιότητάς του, καθώς και το Ίδρυμα Αγωγής Ανηλίκων Αρρένων Βόλου (Ι.Α.Α.Α.Β) για την έκδοση και ενεργοποίηση Α.Μ.Κ.Α. σε ανήλικους τροφίμους αρμοδιότητας του. Η συγκεκριμένη λειτουργικότητα αναμένεται να παρασχεθεί στο επόμενο διάστημα. Μέχρι τότε οι πολίτες μπορούν να εξυπηρετούνται από τις τοπικές διευθύνσεις του e-ΕΦΚΑ.
  7. Που εκδίδω ΑΜΚΑ για νεογέννητο;
    • Στα ειδικά τμήματα που λειτουργούν στα μαιευτήρια και τις μαιευτικές κλινικές.
  8. Τι γίνεται με τον ΑΜΚΑ σε περίπτωση υιοθεσίας;
    • Στην περίπτωση αυτή, εκδίδεται νέος ΑΜΚΑ για το υιοθετημένο τέκνο με προσκόμιση όλων των δικαιολογητικών που απαιτούνται ανά κατηγορία δικαιούχου και, επιπλέον, την αμετάκλητη δικαστική απόφαση υιοθεσίας και τη νέα ληξιαρχική πράξη γέννησης. Η αρμόδια υπηρεσία έκδοσης ΑΜΚΑ αποστέλλει στην ΗΔΙΚΑ ΑΕ (amka_bo@idika.gr) τα ανωτέρω στοιχεία, προκειμένου ο παλαιός ΑΜΚΑ να «ακυρωθεί» και το ιστορικό του να μεταφερθεί στον νέο ΑΜΚΑ.
  9. Τι είναι ο ενεργός ΑΜΚΑ;
    • Με το νέο σύστημα, ο ΑΜΚΑ εκδίδεται απενεργοποιημένος για κάθε δικαιούχο που έχει νόμιμη παραμονή στη χώρα και δικαίωμα πρόσβασης στην αγορά εργασίας. Στη συνέχεια, εισάγεται διακριτό στάδιο ενεργοποίησης, με πρόσθετη προϋπόθεση να αποδεικνύεται η πραγματική κατοικία του δικαιούχου στη χώρα. Αν για οποιοδήποτε λόγο πάψει να ισχύει κάποια από τις προϋποθέσεις, ο ΑΜΚΑ απενεργοποιείται, μέχρι να ικανοποιηθούν εκ νέου οι προϋποθέσεις, οπότε και θα ενεργοποιείται ξανά.
  10. Τι δικαιολογητικά χρειάζονται για την έκδοση του ΑΜΚΑ;
    • Για Έλληνες υπηκόους
      • Δελτίο ταυτότητας (αστυνομικής, ενόπλων δυνάμεων και λοιπών σωμάτων ασφαλείας, ομογενούς) ή ελληνικό διαβατήριο.
      • Για ανήλικα άτομα που ασφαλίζονται ως έμμεσα μέλη: δελτίο αστυνομικής ταυτότητας ή ελληνικό διαβατήριο ή ληξιαρχική πράξη γέννησης.
    • Για πολίτες κρατών μελών της Ευρωπαϊκής Ένωσης
      • Δελτίο ταυτότητας ή διαβατήριο κράτους μέλους της Ευρωπαϊκής Ένωσης σε ισχύ.
      • Για ανήλικα άτομα που ασφαλίζονται ως έμμεσα μέλη: δελτίο ταυτότητας ή διαβατήριο κράτους μέλους της Ευρωπαϊκής Ένωσης σε ισχύ ή ληξιαρχική πράξη γέννησης εκδοθείσα στην Ελλάδα.
    • Για πολίτες τρίτων χωρών και ανιθαγενείς:
      • Διαβατήριο τρίτης χώρας σε ισχύ ή ταξιδιωτικό έγγραφο δικαιούχου διεθνούς προστασίας σε ισχύ και
      • τίτλος παραμονής στη χώρα με δικαίωμα πρόσβασης στην αγορά εργασίας σε ισχύ.
      • Για ανήλικα άτομα που ασφαλίζονται ως έμμεσα μέλη: (α) Διαβατήριο τρίτης χώρας σε ισχύ ή ταξιδιωτικό έγγραφο δικαιούχου διεθνούς προστασίας σε ισχύ, και (β) τίτλος παραμονής στη χώρα αυτοτελής και προσωποπαγής ή ως μέλος οικογένειας σε ισχύ ή προσωρινό έγγραφο παραμονής σε ισχύ.
    • Για όλες τις κατηγορίες απαιτείται:
      • πιστοποιητικό οικογενειακής κατάστασης ή ληξιαρχική πράξη γέννησης ή άλλο δημόσιο έγγραφο από το οποίο προκύπτουν τα απαραίτητα προσωπικά στοιχεία
      • να γνωρίζετε τον Αριθμό Φορολογικού Μητρώου (Α.Φ.Μ.) σας. Δεν απαιτείται να φέρετε βεβαίωσης απόδοσης.
  11. Ποια δικαιολογητικά χρειάζομαι για την ενεργοποίηση του ΑΜΚΑ;
    • Για την ενεργοποίηση του ΑΜΚΑ, πρέπει να αποδεικνύετε την πραγματική κατοικία σας στη χώρα. Για ανήλικα έμμεσα ασφαλισμένα μέλη, απαραίτητη προϋπόθεση για την ενεργοποίηση του ΑΜΚΑ είναι να είναι ενεργός ο ΑΜΚΑ του άμεσα ασφαλισμένου. Συγκεκριμένα, η πραγματική κατοικία αποδεικνύεται με τα πιο κάτω δικαιολογητικά: Για Έλληνες πολίτες ή ομογενείς:  απόδειξη φορολογικής κατοικίας στην Ελλάδα (ΑΑΔΕ) ή  απόδειξη ιδιοκατοίκησης (ΑΑΔΕ) ή  μίσθωση ακίνητης περιουσίας (ΑΑΔΕ) ή  δήλωση παραχώρησης ή φιλοξενίας (ΑΑΔΕ) ή  βεβαίωση πρόσληψης από εργοδότη (ΥΔ) ή  σύμβαση εργασίας (ΕΡΓΑΝΗ) ή  βεβαίωση έναρξης εργασιών (ΑΑΔΕ) ή  βεβαίωση διαμονής σε φοιτητική εστία (φορέας φοίτησης) ή  βεβαίωση σπουδών (φορέας φοίτησης)  βεβαίωση χρήσης των υπηρεσιών από υπνωτήριο ή βεβαίωση από την κοινωνική υπηρεσία του Δήμου ή το Κέντρο Κοινότητας (για αστέγους)  βεβαίωση κράτησης σε σωφρονιστικό κατάστημα (για κρατούμενους σε σωφρονιστικά ιδρύματα της ημεδαπής) Για πολίτες κρατών μελών της Ευρωπαϊκής Ένωσης: Τα ίδια δικαιολογητικά που απαιτούνται για έλληνες πολίτες ή ομογενείς και επιπλέον ένα από τα παρακάτω:  Έγγραφο πιστοποίησης μόνιμης διαμονής ευρωπαίου πολίτη με βάση το κεφάλαιο ΙV του π.δ. 106/2007 ή  Βεβαίωση εγγραφής ευρωπαίου πολίτη με βάση το κεφάλαιο ΙΙΙ του π.δ. 106/2007 ή  βεβαίωση πρόσληψης από εργοδότη (ΥΔ – βεβαίωση γνησίου υπογραφής) ή  σύμβαση εργασίας αναρτημένη στο ΕΡΓΑΝΗ ή  βεβαίωση έναρξης εργασιών στη φορολογική διοίκηση (ΑΑΔΕ) ή  βεβαίωση σπουδών στην Ελλάδα.  Για ανήλικα άτομα που ασφαλίζονται ως έμμεσα μέλη: απαιτείται επιπλέον να είναι ενεργός ο Α.Μ.Κ.Α. του άμεσα ασφαλισμένου καθώς και ένα από τα παρακάτω: 1. Έγγραφο πιστοποίησης μόνιμης διαμονής ευρωπαίου πολίτη με βάση το κεφάλαιο ΙV του π.δ. 106/2007 ή 2. βεβαίωση εγγραφής Ευρωπαίου πολίτη με βάση το κεφάλαιο ΙΙΙ του π.δ. 106/2007 ή 3. βεβαίωση φοίτησης σε σχολείο της ημεδαπής Για πολίτες τρίτων χωρών και ανιθαγενείς: Τα ίδια δικαιολογητικά που απαιτούνται για έλληνες πολίτες ή ομογενείς και επιπλέον ένα από τα παρακάτω:  βεβαίωση πρόσληψης από εργοδότη ΥΔ ή  σύμβαση εργασίας αναρτημένη στο ΕΡΓΑΝΗ ή  βεβαίωση έναρξης εργασιών στη φορολογική διοίκηση ή  βεβαίωση σπουδών στην Ελλάδα.  Για ανήλικα άτομα που ασφαλίζονται ως έμμεσα μέλη: (α) Διαβατήριο τρίτης χώρας σε ισχύ ή ταξιδιωτικό έγγραφο δικαιούχου διεθνούς προστασίας σε ισχύ, και (β) τίτλος παραμονής στη χώρα αυτοτελής και προσωποπαγής ή ως μέλος οικογένειας σε ισχύ ή προσωρινό έγγραφο παραμονής σε ισχύ. Πλήρη λίστα με τα απαραίτητα δικαιολογητικά ανά περίπτωση θα βρείτε εδώ.
  12. Πότε απενεργοποιείται ο ΑΜΚΑ;
    • Ο Α.Μ.Κ.Α. απενεργοποιείται αυτοματοποιημένα ή κατόπιν ελέγχων που πραγματοποιεί η ΗΔΙΚΑ ΑΕ, βάσει των στοιχείων που διατηρεί το Μητρώο εφόσον σταματήσει να ικανοποιείται κάποια από τις προϋποθέσεις έκδοσης και ενεργοποίησής του: (α) η νόμιμη παραμονή Δηλαδή όταν λήξει ο τίτλος νόμιμης παραμονής στη χώρα (άδεια διαμονής, θεώρηση εισόδου ή άλλος τίτλος παραμονής) (β) η πρόσβαση στην αγορά εργασίας Δηλαδή όταν λήξει η άδεια διαμονής ή άλλος τίτλος παραμονής που παρέχει πρόσβαση στην αγορά εργασίας ή αντικατασταθεί με τίτλο που δεν παρέχει πρόσβαση στην αγορά εργασίας ή λόγω ανάκλησης του καθεστώτος διεθνούς ή προσωρινής προστασίας. (γ) η πραγματική κατοικία στη χώρα Συγκεκριμένα, ελέγχεται η φορολογική κατοικία του δικαιούχου. Σε περίπτωση φορολογικού κατοίκου εσωτερικού, ο Α.Μ.Κ.Α. παραμένει ενεργός. Σε περίπτωση φορολογικού κατοίκου εξωτερικού, ελέγχεται η ύπαρξη ιδιοκατοίκησης, μισθωτηρίου, παραχώρησης ή φιλοξενίας, αναρτημένων στις σχετικές εφαρμογές της Α.Α.Δ.Ε.. (δ) η απενεργοποίηση του Α.Μ.Κ.Α. του άμεσα ασφαλισμένου, σε περίπτωση έμμεσα ασφαλισμένων ενηλίκων ή ανηλίκων.
  13. Υπάρχουν κατηγορίες για τις οποίες δεν απενεργοποιείται ο ΑΜΚΑ;
    • Ο ΑΜΚΑ δεν απενεργοποιείται: (α) σε ασυνόδευτους ή χωρισμένους ανήλικους με άδεια διαμονής δικαιούχου διεθνούς προστασίας ή άδεια διαμονής άλλου τύπου, σε ανηλίκους που διαβιούν σε Μονάδες Παιδικής Προστασίας ή σε δομές φιλοξενίας του Υπουργείου Μετανάστευσης και Ασύλου, σε ανηλίκους, οι οποίοι έχουν τοποθετηθεί σε ανάδοχη ή υποψήφια θετή οικογένεια, καθώς και σε ανηλίκους που έχουν τοποθετηθεί στο Ίδρυμα Αγωγής Ανηλίκων Αρρένων Βόλου. (β) στους συνταξιούχους ελληνικών Φορέων Κοινωνικής Ασφάλισης, για το διάστημα που καταβάλλεται σύνταξη. (γ) σε Έλληνες υπηκόους ή ομογενείς που έχουν υπαχθεί προαιρετικά στην ασφάλιση υγείας του e-ΕΦΚΑ.
  14. Ο ΑΜΚΑ μου έχει απενεργοποιηθεί αλλά εγώ έχω όλες τις προϋποθέσεις για ενεργό ΑΜΚΑ. Τί μπορώ να κάνω;
    • Σε περίπτωση που διαπιστώσετε ότι ο ΑΜΚΑ σας έχει απενεργοποιηθεί και πιστεύετε ότι αυτό συνέβη από σφάλμα, έχετε τη δυνατότητα προσωρινής ενεργοποίησης του ΑΜΚΑ για 30 ημέρες, μέσα στις οποίες πρέπει να προσκομίσετε τα απαραίτητα δικαιολογητικά για την οριστική ενεργοποίησή του σε υποκατάστημα του ΕΦΚΑ ή σε ΚΕΠ. Η δυνατότητα της προσωρινής ενεργοποίησης παρέχεται για μία φορά.
  15. Πως μπορώ να αλλάξω τα προσωπικά μου στοιχεία αν είναι λάθος;
    • Για να αλλάξετε ή να επικαιροποιήσετε τα προσωπικά σας στοιχεία, μπορείτε οποτεδήποτε να επισκεφθείτε κατάστημα του e-ΕΦΚΑ ή ΚΕΠ και να υποβάλλετε αίτηση απογραφής. Από 01.06.2009 ο ΑΜΚΑ δεν αλλάζει όταν υπάρχει διόρθωση στην ημερομηνία γέννησης.
  16. Είναι δυνατή η απόκτηση ΑΜΚΑ τηλεφωνικά;
    • Όχι, θα πρέπει να πάει ο ίδιος ο πολίτης σε κατάστημα του e-ΕΦΚΑ ή ΚΕΠ. Σε περίπτωση που δεν μπορεί ο ίδιος, μπορεί να πάει εκπρόσωπός του, έχοντας μαζί του εξουσιοδότηση με θεωρημένο το γνήσιο της υπογραφής και τα απαραίτητα δικαιολογητικά.
  17. Είναι δυνατή η απόκτηση ΑΜΚΑ τηλεφωνικά;
    • Όχι, θα πρέπει να πάει ο ίδιος ο πολίτης σε κάποιο ΚΕΠ ή γραφείο ΑΜΚΑ. Σε περίπτωση που δεν μπορεί ο ίδιος, μπορεί να πάει εκπρόσωπός του, έχοντας μαζί του τις ταυτότητες του εκπροσώπου και του εκπροσωπούμενου.
  18. Υπάρχουν 2 ή περισσότερα ΑΜΚΑ με τα στοιχεία μου στο σύστημα. Τι πρέπει να κάνω;
    • Θα πρέπει να υποβάλετε σχετική αίτηση διπλοεγγραφής σε ΚΕΠ ή γραφείο ΑΜΚΑ. Σε αυτήν την περίπτωση, θα διατηρηθεί ένας μόνο ΑΜΚΑ, τον οποίο θα επιλέξει η ΗΔΙΚΑ ΑΕ και θα σας τον γνωστοποιήσει αργότερα.
  19. Διορθώνοντας την ημερομηνία γέννησης αλλάζει ο ΑΜΚΑ;
    • Από 01.06.2009, οποιαδήποτε μεταβολή στα στοιχεία ημερομηνίας γέννησης δεν θα αλλάζει τον ΑΜΚΑ.
  20. Έχει οριστεί διαδικασία διαγραφής λόγω θανάτου;
    • Ο ΑΜΚΑ δεν διαγράφεται λόγω θανάτου αλλά καθίσταται αδρανής.
  21. Έχω ήδη ΑΜΚΑ. Πρέπει να κάνω κάτι;
    • Μόνο σε περίπτωση που δεν έχετε ήδη ή δεν μπορείτε να βρείτε τον ΑΜΚΑ σας από το www.amka.gr
  22. Μου ζητάνε ένα έγγραφο που να πιστοποιεί τον ΑΜΚΑ. Πρέπει να πάω σε ΚΕΠ ή γραφείο ΑΜΚΑ;
    • Όχι, δεν απαιτείται. Για δική σας διευκόλυνση, μπορείτε άμεσα και απλά να μπείτε στη σελίδα amka.gr και να εκτυπώσετε τον ΑΜΚΑ σας, ακολουθώντας τις σχετικές οδηγίες. Σε περίπτωση όμως που έχετε μεταβολή σε κάποιο από τα προσωπικά σας στοιχεία (όπως π.χ. ταυτότητα, δ/νση κατοικίας, κλπ.) θα πρέπει να απευθυνθείτε σε οποιοδήποτε κατάστημα του ΕΦΚΑ ή σε ΚΕΠ.

Κάνουμε Πράξη την Κοινωνική Μεταρύθμιση

Κέντρα Εξυπηρέτησης Πολιτών

Τοπικά Γραφεία e-ΕΦΚΑ

Έχω ΑΜΚΑ;